viernes, 1 de mayo de 2009

Diferents acollides a nouvinguts

Els vídeos i enllaços a vídeos que he penjat a continuació tracten sobre diferents tipus d'acollida a persones d'altres països o regions d'un mateix país, és a dir, d'immigrants.

Un exemple d'acollida són les aules d'acollida que ja fa uns quants anys que es duen a terme a les ecoles per poder ajudar als nens/es nouvinguts/des a integrar-se el més aviat possible per a rebre l'educació de la mateixa manera que els seus companys/es i poder relacionar-se amb els que formen part del seu entorn escolar. Un dels vídeos que he penjat va del cas d'una escola que només té cinc alumnes nouvinguts i que, com que no en són prous, no se li ha proporcionat una aula d'acollida i els mateixos professors han agut de replanajar les seves tasques dins l'aula per poder treballar entre tots la integració d'aquests nens/es. Tot això els ha requerit hores de treball, replantejant els continguts de les seves matèries i de la manera d'ensenyar-los. Penso que això ho haurien de saber fer tots els centres educatius en benefici dels seus estudiants, perquè per això treballen per ensenyar als seus alumnes i no carregar tota la feina a un professor sinó carregar-la entre tot el conjunt de docents del centre. Moltes vegades ens trobem que només hi ha un o dos professors a l'escola que tenen la intenció d'ensenyar però també d'educar als seus alumnes (i això ho enllaço amb l'activitat de l'estudi de casos de l'Enric), d'anar més enllà que de la tasca més senzilla d'ensenyar uns continguts "més buits" de sentit i quan en són tan pocs, que dediquen esforç i ganes per a trobar l'espai i el temps més oportunts per a aplicar coneixements "amb més sentit" pels alumnes i la seva vida en relació amb els altres, la seva tasca resulta més complicada i acaben essent com la resta de professors que només expliquen els continguts de la matèria, reproduïnt un i un altre any o curs la mateixa tasca "sense sentit" (en la meva sincera opinió), els mateixos continguts, etc. Per a mi té molt més valor una educació que busca treballar més el desenvolupament social i personal de les persones que no únicament el cognitiu i a sobre de coneixements a memoritzar que es perden amb el temps, oblidant-los ràpidament, convertint-se en coneixements fogaços que no tenen sentit real per a la vida. Els coneixements que s'ensenyen a les escoles també són coneixements que ens ajuden a desenvolupar les nostres habilitats i capacitats cognitives, però no tenen tan valor com els que ens serveixen per a conviure en societat i que ara mateix són escassos a les escoles i sinó ho creiem així mirem la quantitat de problemes que hi ha avui dia i que estan relacioats amb els centres educatius. Per exemple, per què hi ha tants problemes de convivència a les escoles i a la societat? Per què ara sorgeixen els programes de convivència escolar i la llei que fa que els mossos estiguin al tanto dels possibles casos de descolarització al carrer? Ara vivim una situació i un context molt diferents que el que hi havia quan es va aprovar el sistema educatiu que tenim encara i cal que ens replantegem de nou moltes coses i la més important de totes és saber si l'educació que ara proporcionem és la necessària a la situació i context en els que estem vivint. Ara toca analitzar quina educació ens fa falta per a "estabilitzar" un altre cop la societat i si el nostre context s'ha omplert de noves cultures les hem de tenir en compte, si la nostra societat necessita aprendre a conviure (entre molts altres valors) necessita més coneixements en relació al desenvolupament personal i social que purament cognitius. Per això, crec que un mestre, avui dia, ha de tenir clar que la seva tasca va més enllà d'ensenyar, també educa i no ho ha de fer substituint l'educació dels pares, sinó perquè la seva tasca ha de ser la de formar persones capaces de viure en societat i de ser felices.

Una escola sense aula d'acollida però que actua pels seus cinc alumnes nouvinguts: http://www.tv3.cat/videos/1064349.

Un projecte d'acollida "De tothom, de cadascú": http://www.tv3.cat/videos/1052729.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.